The JouRney and DeStiny....

MEMAHAT SUKA SEMBUNYI DUKA

8:26 PM
31 august 2010 : dah masuk malam terakhir ramadhan.sedih kerana terpaksa mengucpkn slmt tgl pada ramadhan tatkala amalnku masih bukan di tahap yg memuaskan.hnya melakukan yg mampu.mengharapkan ianya penuh bermakna dalam hidupku.

ku putuskan.pendam segala-galanya.tak guna dicerita pada merka yg xsudi.kerna ianya hanya memakn diri dan menikam jiwa.buat apa dicerita berulang kali jika perkara yg sama juga xdpt difahami.bagaikan melukut di tepi gantang.usah dibazirkan titis air mata untuk sesuatu yg xpasti.

ingin ku lari mninglkan segala keresahan.setiap hari merintih.perkara yg sama.mndekatakn diri dengn DIA adalah pengubat yg terbaik.ku pohon ampun dari Mu Ya Allah.our journey still long.tapi kite xkan pernah tau sampai bila.satu hari nanti..mnghilngkan diri mgkin jln yg trbaik.bukn lari tapi mncari ketenangn.

kita dilahirkan bukan untuk membenci.ku cuba untuk melupakan segalanya.ku selalu mgharapkan agar suatu hr nti..ingatan ku hilang.agar segla segla kbncian dpt dilupuskan.namun aplah gunanya akal jika tak digunakan.tepuk dada tnyalah iman.tanyalah hati.anda siapa berhak mnentukan sagalanya.ur destiny only Allah knows.tapi kita jugalh yg perlu berusaha.
Read On 0 comments

LAILATUL QADR

3:18 PM


Bermaksud: [1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, [2] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); [5] Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!


Persiapan menghadapi malam Al-Qadr ialah selama 10 hari sebab ia berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan, bukannya sehari dua. Pastinya Allah akan menganugerahkan malam Al-Qadr pada mereka yang bersedia untuk 10 malam dan bukan hanya untuk semalam dua sahaja. Inilah falsafah Lailatul Qadr iaitu kita perlukan dalam kehidupan ketika persiapan yang teliti tanpa membenarkan ruangruang kerugian untuk mendapatkan kerahmatan dan keredhaan Allah s.w.t... Adapun ketentuan malam Al-Qadr itu pada malam-malam ganjil adalah untuk tidak terlalu memenatkan kita beribadah berterusan pada 10 malam terakhir kerana ada
keselangselian. Allah pastinya menganugerahkannya pada orang yang ikhlas.


Bilakah Waktu Sebenar Lailatul Qadar?

Ia berlaku setiap tahun, bukannya hanya pada ketika ia diwahyukan atau tahun ayat itu diturunkan sahaja. Pertamanya, Lailatu Qadar hanya akan berlaku dalam bulan Ramadhan. Kedua, kebanyakan ulama berpendapat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada sepuluh malam terakhir Ramadan. Ini adalah pendapat yang paling rajih (absah). Ketiga, ia berlaku pada malam-malam ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan.

Apakah Dasar Keimanan Tentang Lailatul Qadr?

Di antara perkara yang perlu diimani dalam perkara berkaitan Lailatul Qadr ialah:
1. Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadr.
2. Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan yang membawa maksud bahawa
setiap amalan yang termakbul pada malam itu samalah dengan amalan yang
setara dengannya sebanyak amalan seribu bulan.
3. Para Malaikat dan ruh diturunkan pada malam tersebut.
4. Sejahtera malam itu hingga terbit fajar (masuknya waktu Subuh).
5. Ibadah yang jujur, ikhlas, konsisten, iltizam dan khusyuk pada sebarang masa.
6. Tiada tanda-tanda fizikal yang dijelaskan oleh nas kecuali khabar-khabar angin semata.

Kenapa Lailatul Qadr Dipilih Ianya Berlaku Pada 10 Malam Terakhir?

Inilah kebijaksanaan Allah s.w.t.. Setelah 20 hari berpuasa, manusia sudah mempunyai kekuatan tahap kerohanian dan tingakat kesedaran yang tinggi serta momentum yang diperlukan untuk mempertingkatkan ”gear tertinggi” dalam amalannya. Malaikat turun pada malam tersebut sehingga terdorong orang mukmin melakukan ibadah dengan izin Allah s.w.t. dan merasai sejahtera dan selesa hingga pagi.

Apakah Amalan Pada Malam Lailatul Qadr?

Ia adalah malam yang cukup istimewa yang tidak kedapatan pada mana-mana malam. Amalan yang mesti dilakukan pada malamnya ialah memperbanyakkan ibadah, membaca Al-Quran, beriktikaf dan berdoa. Dalam sebuah hadis daripada Aisyah r.a. berkata:

``Ya Rasulullah bagaimana kalau saya bertemu Lailatul Qadar? Apa yang harus saya ucapkan pada malam itu?'' Baginda bersabda: Ucapkanlah: ``Ya Allah kami bermohon pada-Mu, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampuni (hambahamba- Mu), maka ampunilah (dosa-dosa) kami.'' (Riwayat Tirmizi, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad).

Doa lain yang baginda baca ialah seperti berikut yang bermaksud: Wahai Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, dan peliharalah kami dan siksa neraka (QS Al-Baqarah [2]: 201).

marilah bersama-sama kita mnigkatkan amlan di akhir ramadhan ini.jgn lpaskan ramdhan kali ini berlalu sepi begitu sja.Ya Allah..ko ampunkanlah dosa-dosa kami.ampunkanlah dosa-dosa ku ini Ya Allah...

Read On 0 comments

rindu plak ^_^

9:53 PM
ok.rndu kat sape tu?heh..logik x aku nk ckp yg aku rndu kat en johary.haha..bos compny lame aku.td msg dgn ex ofismate aku..frankie.seriously rindu kat die.tp rndu nk borak2 ek.bkn rndu lbih2 han.sila jgn slh fhm :)

frankie citer pasal neubio n pasal diri d.d ajak aku balik cmpny lame untuk tlg wat keje2 kat sane.heh..act..aku rindu jugak dgn suasane keje kat sane.ade masa best ade mase x.normal lh kan.so jdlah mnusia yg bersyukur.alhamdulillah..frankie ni baik tau.d suke bg smangt kat org lain.walopun d chinese n cmpny tu chinese yg punye..tpi d selumber jerrrrrr..heh..d xpenahlah ade nk beza2kan.sgt best!!

tp d selalu kutuk aku gemukk!kuat mkn!!pipi tembammm!!dlm mesg pun d ckp pas raye bdn aku akn berkali kali ganda naik!!ishhh!!tp d suke bnje aiskim!heh..

setiap kali aku g mane2 cmpny msti ade seorng yg akan pgil aku dak gemukkk!aku gemuk ke???huhu..jgnlah selalu ejek.nti mkin gemukkk!!!huhu..

tapi die seorng kawan yg blh dipercayai dan sgt baik.mmpunyai semngat yg tinggi..thnk u for being such a gud friendsss!! ^_^
Read On 0 comments

must be strong enough...

9:45 PM
best kan bukak puase dgn fmly.mkn ramai2.bising rmai2.mask2.ade org kacau2. ^__^..tu pose yg lepas lah.pose ni parents aku jauh.hukhuk

dulu kan tyme duk kat U kan.aku jarang blik umah.suke join program lah katekan.heh..tapi bile balik aku rndu sume masakn mak aku.sume yg masak sedap!!masakn mak mmg sedap kan kwn2.heh..xkisahlah mak masak sesimple mane pun.ayah aku plak mmg dh tau.aku ni kalo duk umah mmg pnghabis makann kat umah.smpai bile bukak pose tesedak2 mkn.heh..rndulah..hukhuk

rndu nk bukak pose ngn fmly.huhu..cedeylah..sape2 yg parents dekat tu g lah blik.buakk pose same2.nti dah jauh dah sush nk jumpe msti korng rndu.huhu..

tbe2 cedeyh sgt,huwaa..nk ngis plak.tp aku xleh ngis.azie kuat!dah 23 dh pun.xleh ngis2 dah.xleh pntgkan dr sndiri.bile aku sedih adik aku farah n mimi tu msti lg sedihkan.msti diorng lg nk jumpe parents aku.lg2 mimi.huhu..sebgai kakk aku knelah kuat dr adik2 aku kan :)
xpe mimi..farah..nti kite bwak kamu berdua g sabah.one fine day..

rndu sgt2 dgn mereka semua...

Read On 0 comments

cerita kedai kopi n_n

1:35 PM


korang2 suke bace novel x.msti ramai yg suke kan.terutamanye cik pijah ngn cik ecah.heh..aku pun suke jgak.tp x segile mcm name2 diataslah..hehe..pernah dgr Ramlee Awang Murshid?die ni penulis novel thriler kat m'sia.aku suke bace buku die!best dan mendebarkan!!hehe..

1st tyme aku bace novel die, tajuk d ADAM.Aku darah anak malaysia (A.D.A.M).1st tyme bace trus aku nk carik citer2 die.mls lh nk ulas.blh bace kat cini ek.heh..http://www.kelabram.com/
pastu bace citer bagaikan puteri, cinta sang ratu, hatiku di harujuku,9 nyawa n skrg tgh bace 1 janji.1 jnji xsmpt hbis lg.xde smpt plak nk hbiskan.heh..tp kesimpulannye citer2 yg aku bace sume best sebb citer2 die sgt mndebrkan mmbuatkan kite nk tau ape yg berlaku seterusnya.cintaku di harajuku agak kejam cikit citer die.die pasal samurai.bunuh2 cikit.hmm..9 nyawa pulak seram cikit kalo aku bace sorng2.sebb die ade ckp ngn makhluk2 halus mcm tu lah.ksmpulanye best!!heh

smlm agk hepi jgak sebb lab test yg dibuat akhirnye brjaye kan.bjye isolate L.acidophilus dr vitagen.sejenis laktik asid bacteria.tqvm pada en yazid sebb ajar ek.huhu..

selmat meneruskan puase kawan2 ^_^
Read On 0 comments

Sahur..heh

1:59 AM
ok.kalo duduk rumah ofkos lah kene bgun sahur.nak xnak kene pakse juge bngun oleh mak n abah.kalo x bisinglh diorng.heh..dulu kecik2 aku liat nk bgun.mkn pun ckit je.ngntuk.hbis je mkn terus tdo.tp bile dh besar ckit..aku suke bgun sahurrrrrrrr!!heh..aku lah org yg plng berselera mkn.xtau knape.mybe sebb aku pikir esok dh xleh mkn.so kene mkn byk2 tyme sahur.haha..blh x mcm tu.

plng best bile tgk adik2 aku yg kcik lg tu bgun sahurkan.kcian nye dgn muke ngntuk2 tu bgun.ye2 je niat.soknye xpose jgak..adehh..xpe2..bljar ye.nti lame2 bese.dulu aku start tadika dh pose penuh tau.ecehhh..iye2 je kan..heh..btullah..

bile aku kat U aku mls nk sahur pun.niat ciap2 trus bgun je sok pg.xyah sahur2.heh...tp kdg2 sahur jgak.ngn dak2 UP lah ni.rndunye ngn diorng.kdai plng cpt ciapka maknn mstilah mamak mariii..heh..aku ade pnglman mask ngn jajai tau.heh.pastu bwk turun up.seronok!seronoknye nk sahur beramai2..kenangan..kenangan..:)

pndah ptrjya bukak pose ngn eja lah byk.heh..byk pglmn gak ngn mkcik ni.kalo rewind balik mesti gelak2.heh...hmm lame dh xcntct eja.

kawan2 jgn lupe bgn bersahur ye.niat pun jgn lupe.

Ibnu Umar(ra) meriwayatkan bahawa Rasulullah (saw) bersabda: "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya mengirim rahmat ke atas mereka yang makan sahur. "Betapa besarnya kurnia Allah ke atas kita sehinggakan makanan yang diambil ketika bersahur untuk berpuasa pun diganjari dengan banyaknya.

Rasulullah (saw) bersabda: "Perbezaan di antara puasa yang kita lakukan dengan yang dilakukan oleh Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) adalah terletak di dalam pengambilan makanan sahur yang mana mereka tidak melakukannya." Baginda bersabda lagi: "Bersahurlah kerana di dalamnya terdapat berkat yang besar, dan lagi, terdapat keberkatan di dalam tiga perkara iaitu dalam jamaah, di dalam makanan 'tharid' dan bersahur. "

Disamping tu marilah kite tingkatkan amalan untuk bertahajud juga ye.insyaallah.mudah2 an bulan ni dapat kite tingkatkn amal masing2.amin..
Read On 1 comments

apa yg diharapkan..

9:13 PM

ramadhan tiba lagi.alhamdulillah kite semua dapat menunaikan ramadhan kali ini. mudah-mudahan kite dapat menghabiskan sebulan ramadhan ini.apa yg diharapkan bila tibanya ramadhan.

ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna.bg aku ramadhan sgt tenang.bulan keinsafan.masa yang paling baik untuk muhasabah diri serta memperbaiki diri ini.menambah pahala.mengurangkan dosa.bersihkan hati.sucikan jiwa.agar kite betul2 dapat menikmati ramadhan kali ini.

untuk semua kawan2 dan family serta seluruh rakyat islam.selamat menyambut ramadhan dengan baik.
Read On 0 comments

Followers

Pages

hello




ShoutMix chat widget



Powered by Blogger.

About Me

Blog